Ciekawostki

Ciekawostki

Jak przygotować rower na wiosnę.

Sprawdzenie hamulców i stanu kół, przetestowanie łańcucha i przerzutek, przegląd opon i napompowanie dętek, a na początek… dokładne umycie roweru – eksperci radzą, aby bez tych czynności nie wsiadać na rower po kilku miesiącach „zimowego snu”. O tym, ile pracy należy włożyć w doprowadzenie roweru do stanu używalności, decyduje to, w jakim stanie był on przed zimą i w jakich warunkach go przechowywaliśmy. Jeżeli czekał na wiosnę po serwisie, wyczyszczony, w ogrzewanym pomieszczeniu, to przygotowania do sezonu ograniczą się do przetarcia kurzu z ramy i napompowania dętek. Jeżeli jednak po ostatniej jesiennej przejażdżce rower po prostu wylądował np. w zimnej i wilgotnej piwnicy – potrzeba więcej zabiegów.
Czyszczenie i smarowanie :„Powinniśmy zacząć od dokładnego umycia naszego jednośladu. Ramę najlepiej przeczyścić wilgotną szmatą, a elementy bardziej złożone, jak np. łańcuch i tryby, starą szczoteczką do zębów lub szmatą nawilżoną naftą. Oczyśćmy też klocki hamulcowe, jednak bez użycia żadnych środków chemicznych, oraz sztycę podsiodłową. Na koniec napęd warto posmarować specjalnym olejem, a sztycę smarem” – radzi Marek Biniek z sieci sklepów rowerowych Bike Atelier.
Sprawdzenie hamulców: W kolejnych krokach należy sprawdzić działanie hamulców. Trzeba upewnić się, czy klocki hamulcowe są odpowiednio zainstalowane (przylegają równo wobec obręczy koła) i czy wycierają się równomiernie. Jeśli nie, to trzeba je wyregulować – własnoręcznie lub w serwisie. „Jeśli w jakimkolwiek miejscu guma jest całkowicie wytarta, należy klocki natychmiast wymienić. Ocieranie się stalowych części hamulca o obręcz szybko spowoduje jej poważne uszkodzenia” – tłumaczy Biniek.
Sprawdzenie kół i centrowanie: Następnie sprawdźmy stan kół – czy nigdzie nie są pęknięte i czy nie są scentrowane, czyli czy w czasie ich obracania się koło nie kołysze się na boki. Uszkodzone obręcze nadają się jedynie do natychmiastowej wymiany. Natomiast z centrowaniem kół najlepiej poradzą sobie profesjonalni mechanicy w sklepach rowerowych, gdyż potrzeba do tego specjalnego klucza i umiejętności.
Sprawdzenie łańcucha i przerzutek :Warto ocenić również stan napędu poprzez uniesienie tylnego koła, zakręcenie korby ręką i kilkukrotną zmianę przerzutek. By ułatwić sobie zadanie, można poprosić kogoś o pomoc przy trzymaniu roweru lub postawić go na specjalnym stojaku.
Zmiana biegów i przeskakiwanie łańcucha powinno być łatwe i płynne. Jeśli w czasie tego testu słyszymy jakieś dziwne dźwięki, łańcuch nie chce przeskoczyć na kolejną zębatkę lub przeskakuje dwie na raz, to sygnał, że łańcuch albo zębatki są wyeksploatowane i konieczna jest ich wymiana. Jeśli ich stan jest dobry, a problemy z pracą przerzutek i tak występują – trzeba oddać je do regulacji.
Sprawdzenie opon: Zwieńczeniem przeglądu powinno być sprawdzenie stanu opon i napompowanie dętek. „Obejrzyjmy dokładnie ogumienie, by stwierdzić, czy w żadnym miejscu nie jest przedziurawione lub przetarte. Zmniejszymy w ten sposób ryzyko złapania gumy w przyszłości” – radzą eksperci z Bike Atelier.

onet.pl